آفرینش های هنری در نهج البلاغه

بررسی و تحلیل آفرینش هنری و به‌ویژه تصویر هنری نقطه كانونی این پژوهش می‌باشد. به‌همین روی مهم‌ترین پیش‌فرض این پژوهش آن است كه نهج‌البلاغه متنی است با ویژگی كامل یك متن ادبی كه از ساز و كارهای آفرینش یك متن، به‌خوبی بهره برده است. فرض بنیادین آن است كه این اثر بیش از هر چیز، یك متن است و بررسی و واكاوی عناصر متنیت یك متنی مهم‌ترین دغدغه این پژوهش است.

 آفرینش‌های هنری در نهج‌البلاغة
مؤلف : سیّدحسین سیّدی
تاریخ انتشار : 97

چکیده : نهج‌البلاغه حاصل اندیشه‌ورزی و تأمّلات انسانی است كه بیش از هر چیز به انسان و فرجام كار او می‌اندیشد. لذا صورت و معنا در آن چنان به‌هم پیوند خورده‌اند كه گوینده آن از هر دو عنصر تشكیل‌دهنده ی متن برای قصد و هدفی كه از القای كلام دارد، بهره‌ها برده است. گوینده ی این سخنان به خوبی آگاه بوده است كه معنا اگر صورت زیبا نپوشد، ماندگار نخواهد شد و صورت زیبا هم بدون داشتن معنا و لایه‌های معنایی، چند صباحی جلوه‌گری خواهد كرد. لذا بررسی و تحلیل آفرینش هنری و به‌ویژه تصویر هنری نقطه كانونی این پژوهش می‌باشد. به‌همین روی مهم‌ترین پیش‌فرض این پژوهش آن است كه نهج‌البلاغه متنی است با ویژگی كامل یك متن ادبی كه از ساز و كارهای آفرینش یك متن، به‌خوبی بهره برده است. فرض بنیادین آن است كه این اثر بیش از هر چیز، یك متن است و بررسی و واكاوی عناصر متنیت یك متنی مهم‌ترین دغدغه این پژوهش است.

 

منبع:اختصاصی/سایت ایسکا

تاریخ خبر: 1397/7/4 چهارشنبه
تعداد بازدید کل: 253 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 254
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما