پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

اندیشه سیاسی فاضل مقداد

در این اثر آرا و نظریه‌های فقهی -‌ کلامی فاضل مقداد (م 826) -‌ از شاگردان برجسته شهید اول - و مفاهیمی هم‌چون سیاست و جایگاه آن، رابطه دین و سیاست، نظام سیاسی در فقه شیعه، ارکان حکومت، حکومت مطلوب و سیاست‌های داخلی و خارجی آن بررسی شده است.
عنوان اثر: اندیشه سیاسی فاضل مقداد
نویسنده: سیدمحمدرضا موسویان
موضوع: اندیشه سیاسی
زبان: فارسی
سال نشر: 1384
تیراژ: 1300
تعداد صفحات: 156ص
تعداد جلد: 1ج
نوبت چاپ: دوم
تقدی:اثر شایسته قدردانی دو سالانه پژوهش برتر حکومت اسلامی 1385
سال نشر:1386
ناشر:بوستان کتاب قم


فهرست مطالب کتاب
•    فصل اول: زندگی و زمانه فاضل مقداد سُیوری حلّی
•    فصل دوم: مبانی و کلیات
•    فصل سوم: نظام سیاسی
•    فصل چهارم: ارکان حکومت اسلامی
•    فصل پنجم: سیاست داخلی
•    فصل ششم: سیاست خارجی
•    فرجام سخن
•    کتاب‌نامه
•    نمایه


موضوع اثر و اهمیت آن
در این اثر آرا و نظریه‌های فقهی -‌ کلامی فاضل مقداد (م 826) -‌ از شاگردان برجسته شهید اول - و مفاهیمی هم‌چون سیاست و جایگاه آن، رابطه دین و سیاست، نظام سیاسی در فقه شیعه، ارکان حکومت، حکومت مطلوب و سیاست‌های داخلی و خارجی آن بررسی شده است.


برجستگی‌های اثر نسبت به آثار مشابه
با توجه به جوان بودن رشته علوم سیاسی و به ویژه اندیشه سیاسی فقها، به نظر می‌رسد که تاکنون کسی از این زاویه به آثار فاضل مقداد نپرداخته است. در دهه اخیر با توجه به عنایت افراد به اندیشه سیاسی فقها، می‌توان گفت که در مورد مقتضیات زمان و مکان و پیوستگی دین و سیاست کسی به مانند فاضل مقداد چنین نظریۀ شفاف و صریحی ارایه نداده است.


روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب
روش تحقیق در این پژوهش،‌ توصیفی -‌ تحلیلی است، بدین طریق که با گردآوری نظرهای پراکنده این فقیه در کتب متعدد کلامی، فقهی و تفسیری به تحلیل آنها پرداخته شده و بعضاً با در دست داشتن نکته‌ای اساسی در کلمات ایشان، فروع و شاخه‌های متعددی استخراج گردیده است.


نتیجۀ اثر
با توجه به سؤال اصلی این پژوهش که از چیستی اندیشه فاضل مقداد می‌باشد،‌ پس از اشاره به زندگی و منزلت علمی وی، راهکار تشکیل حکومت اسلامی از منظر ایشان مورد توجه قرار گرفته و آن‌گاه به منظور بررسی اندیشه سیاسی وی،‌ بنیادهای آرای سیاسی نظیر جایگاه انسان، سیاست و قاعده لطف بیان شده و برجسته‌ترین نکته مورد توجه در آثار ایشان یعنی مقتضیات زمان و مکان،‌ رابطه دین و سیاست و جایگاه فقها در سیاست بررسی شده است.در این پژوهش،‌ با عنایت به اهمیت سیاست و نظام سیاسی در اندیشه فاضل مقداد، حکومت مطلوب و ارکان و شرایط آن و سیاست‌های داخلی و خارجی و اهداف آن مورد مطالعه قرار گرفته است. فرد و دولت و رابطه متقابل آنها از دیگر مسایل مهم این پژوهش بوده که براساس شایسته‌سالاری بدانها پرداخته شده است.


مباحث اصلی اثر
این کتاب از یک مقدمه، شش فصل و یک خاتمه تشکیل شده است. در فصل اول،‌ به منزلت و جایگاه علمی فاضل مقداد در نزد سایر فقها و اوضاع سیاسی زمانه وی پرداخته شده است.
فصل دوم، اساس نظریه‌های سیاسی ایشان را مورد بررسی قرار داده است. در این فصل، به جایگاه عقل و اختیار در انسان و مفهوم سیاست و مبانی کلامی _ فقهی وی که در قاعده لطف و پیوستگی دین و سیاست تجلی نموده، پرداخته شده است.
در فصل سوم، ابتدا به حکومت و ضرورت،‌ مشروعیت و اهداف آن توجه شده و سپس انواع حکومت و حکومت مطلوب در نگاه فاضل مقداد به ویژه در عصر غیبت ودلایل عقلی و نقلی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم به بررسی رهبری و شرایط و ویژگی‌های آن در عصر حضور و غیبت و حوزه اختیارات آن در عصر غیبت و نهادهای حکومتی برآمده از آن حوزۀ اختیارات پرداخته است.اهداف سیاست داخلی حکومت اسلامی و رابطه فرد و دولت و حقوق و وظایف متقابل آنان از مباحث فصل پنجم می‌باشد.
در فصل ششم، برخی از اصول سیاست خارجی حکومت اسلامی و بعضی از مسایل آن بررسی شده است.



 
منبع:
كلمات كليدي : آثار علمی , آثار پژوهشی , آثار علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی , سیدمحمدرضا موسویان

تاریخ خبر: 1398/11/8 سه‌شنبه
تعداد بازدید کل: 88 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 89
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما